Grupo de trabajo de opioides

Coordinador: Fernando Neira Reina.

Vocales: J. Luisa Ortega García (portavoz de la JD), Sebastián Perales Recio. Ignacio Velázquez Rivera

Documentación específica para Socios de la AAD

Acceda con su usuario y contraseña y pulse aquí para consultar documentación adicional.

– CDC guideline for prescribing opioids for chronic pain — United States, 2016

– Practice guidelines for the prevention, detection, and management of respiratory depression associated with neuraxial opioid administration: an updated report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Neuraxial Opioids and the American Society of Regional Anesthesia and Pain Medicine.

– A Guideline for the Clinical Management of Opioid Use Disorder.

European Pain Federation position paper on appropriate opioid use in chronic pain management.

Evaluación de la calidad de atención al paciente anciano con dolor crónico y dolor irruptor en tratamiento con opioides. Estudio SAND.

Guideline for opioid therapy and chronic noncancer pain. CMAJ May 8, 2017 vol. 189 no. 18 doi: 10.1503/cmaj.170363

British Columbia Centre on Substance Use and B.C. Ministry of Health. A Guideline for the Clinical Management of Opioid Use Disorder. Published June 5, 2017.

Paice JA, Portenoy R, Lacchetti C, Campbell T, Cheville A, Citron M, Constine LS, Cooper A, Glare P, Keefe F, Koyyalagunta L, Levy M, Miaskowski C, Otis-Green S, Sloan P, Bruera E. Management of chronic pain in survivors of adult cancers: American Society of Clinical Oncology clinical practice guideline. J Clin Oncol. 2016 Sep 20;34(27):3325-45. [114 references]